Orättvis bedömning till högskolan

Såg på nyheterna igår där en tjej som läste upp och läste till betyg för att komma in på läkarlinjen.
Eftersom hon inte hade betygen redan klara i gymnasiet så placeras hon i ett fack bland andra läkarsökande som också läst upp sina betyg i efterhand. och individerna i detta separata fack får strida om ett mindre antal platser till läkarhögskolan än de andra som redan hade sina betyg kirrade och klara.

Hur kommer du det här sig kan man ju undra.
Min åsikt är att alla ska få lika stor chans oavsett när de skaffar och kämpar för sina gymnasiebetyg.
Jag tänker att de som läser upp sina betyg i efterhand, de kämpar och vill verkligen bli läkare eller vad det nu kan handla om.

Jag har nu också hamnat i denna sits. För att jag vi 16 års ålder (bara barnet) valde en gymnasielinje som inte var i riktning till vården, så straffas jag nu som äldre när min hjärna växt till sig och jag har hittat vad jag brinner för vilket är att jobba som sjuksköterska. om man går in på arbetsförmedlingen kan man se att sjuksköterskor behövs. Samhället är i desperat behov av dem. Så varför bygga en hinderbarna så komplicerad för att komma in på den skolan man vill.
Jag kan lova att om man öppnar möjligheterna för de som läser upp sina betyg i efterhand så kommer de få studenter som jobbar hårdare och sliter för det de brinner för.

Alla är inte lika värda inom samhället. Sorgligt!

Jävla pissystem!

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0