Trötthet

Äntligen har jag fått tid att sätta mig ner och lägga upp fötterna en stund innan jag ska hämta min virvelvind till dotter. 
Tröttheten sviden i kroppen och tröttare blir jag av att veta att jag har minst 7 grejer kvar att göra på dagens "To do list". 
Det är otroligt va mycket man orkar med egentligen. Att vara mamma är det mest intensiva jobbet man kan ha. Det är det mest underbetalda jobb men ändå mest belönande. 
När man behöver gå upp kl 04.30 varjw morgon och från den tidiga starten så har man en fullpackad dag med hushållsarbete, handla, hämta och lämna på aktiviteter och dagis. Blöjbyten matning (inklusive matning 2 ggr per natt. Laga mat, sköta egen hygien och leka med barnen. 
Det är säkert fler saker på listan som jag glömmer att nämna. 
Trots sömnbrist och fullpackad dag så orkar man. Det är de där små stunderna som gör att man orkar. Barnens leenden, lyssna på de små konversationerna de har med varandra eller mer deras leksaksvänner. 
Lättnaden när de äter och faktist lättnaden att man ännu en dag har fått vara friska. 
Lyckan när man ser deras utveckling, långsamma och de snabba svängarna. 
Det är de där små sakerna som fyller på energi tanken och får en att orka trots sömnbristen, trots tidsbristen för en själv. 
När det finns tid för sig själv så är den tiden värd så mycket mer än när man hade tids överfööd för sig själv. 
Den tiden uppskattas och används på ett mer hälsosammare sätt. Så som ett varmt bad, kreativitet, en lugn promenad eller bara en stunds andrum. 
Vi mammor gör ett tufft jobb och vi ska klappa oss själva på axeln emellanåt. Ingen annan kan göra vårt jobb. Vi kan inte stanna tiden för att det är nu våra små barn är små och den tiden kommer inte att komma tillbaka. 
En dag kommer de vara stora barn (de kommer alltid vara våra barn) och då kommer de inte behöva sin mamma på samma sätt som nu. 

Världens bästa jobb!!!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0