skär i hjärtat

Fick en länk skickad till mej idag som fick hela min dag att rasera. Tårarna sprutade och förståelse för världen sjönk ännu mer under jordens yta.
En artikel om en hund som blev lämnad fastbunden i skogen, lämnad för att dö, Gick till mötes en plågsam död.
Jag kan inte beskriva med ord denna ondska.
Alternativen är mång om man inte klarar av att ta hand om en hund.
¤ Lämna till polisen
¤ Lämna till socialen
¤ Lämna till hundstall som tar hand om hundar som inte har hem.
¤ I värsta fall avliva den.

MEN INTE BINDA FAST DEN I SKOGEN FÖR ATT SVÄLTA IHJÄL!!!!
Människan som gjorde detta är inte värd att leva!


Hunden Lucy tvingades lida i två veckor

GÄVLE. Hunden Lucy, 9, bands i skogen och lämnades att dö.

Hon hittades av en skogsflanör och troddes vara skjuten.

Men obduktionen visar att hunden gått en hemsk död till mötes.

– Den troliga dödsorsaken är uttorkning efter vätskebrist. Hunden kan ha levt i en till två veckor, skriver veterinären Katinka Belák vid Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).

Vem som bundit Lucy i skogen är outrett. Kvinnan som var fodervärd, och hade Lucy vid tidpunkten, säger sig inte ha med dödsfallet att göra.

– Jag vet inget om den döda hunden och har inga andra kommentarer, säger hon till Aftonbladet.

Rasar mot polisen

Trots att det gått drygt ett år har polisen inte slutfört utredningen om misstänkt djurplågeri.

– Vi har många prioriterade ärenden och hinner inte med allt vi borde, säger en utredare vid Gävlepolisen.

Det har fått landets hundägare att rasa. En protestlista med nära tusen namn kommer att lämnas till polisen.

En av de protesterande är kennelägaren Carina Wallberg, 49, Älvkarleby, som formellt ägde Lucy, som hon köpt från Irland där hunden tävlat.

I maj 2007 lämnades Lucy till fodervärden som fått goda vitsord.

”Allt verkade bra”

– Jag hade en annan kennelägare med mig när jag överlämnade hunden. Allt verkade bra hos kvinnan som ville ha Lucy som sällskap till en annan hund. Vi hade sedan kontakt via e-post flera gånger och jag var senare dit med ett vintertäcke till Lucy, säger hon.

I november 2007 ringer kvinnan till Carina och berättar att hunden blivit sjuk och att hon tvingats avliva den med hjälp av en namngiven veterinär.

När Carina kontaktar veterinären slår han ifrån sig:

”Jag har inte avlivat någon greyhound.”

Såg bilden i tidningen

Några veckor senare ser Carina en bild i tidningen på en vit greyhound som hittats död, bunden i sitt koppel vid en gran i skogen inte långt från fodervärdens bostad.

– Jag såg direkt att det var min Lucy och blev helt knäckt. Kopplet hade åkt upp mot öronen vilket tydde på att hon försökt ta sig loss. Jag grät när jag såg bilden, säger Carina

  


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0